Jeg ble født 1 mai i 1968. I The Beatles tidsregningen er dette midt mellom innspillingene av Hey Bulldog og Revolution 1.

JJeg gikk altså glipp av den verdensomfattende Beatlemanian som startet i 1963, og jeg må innrømme at jeg hadde helt andre idoler i min oppvekst enn de fabelaktige fire.


I ettertid viser det seg at The Beatles alikevel har preget min ungdomsperiode tungt ved å ha preget dem som påvirket meg. Mine første LP-plater og kassetter var med Elvis, men jeg husker også en kassett jeg hadde med The Beatles. Den het Golden Greatest Hits, og hadde 4 stoler fra et filmsett på coveret. Masse bra låter, men sett i ettertid var det en pussig rekkefølge.


Twist And Shout åpnet side A, med Ob-La-Di, Ob-La-Da som neste sang. Så Ticket To Ride og Let It Be. Gode og fine sanger, men jeg tror et samlealbum er et dårlig utgangspunkt for å forstå storheten til et band.

Opplever man utviklingen i låtproduksjonen til et band som The Beatles tror jeg man lettere vil oppdage storheten. I ettertid er det særlig fascinerende å høre overgangen fra Help til Rubber Soul og fra Magical Mystery Tour til White Album.


For de som fulge The Beatles fra 1964 og reflekterte litt over dramaturgien, fikk man en dreiebok som kunne benyttes for å iscenesette nye bandfenomener for nye generasjoner med ungdom. Da jeg var 12 år fikk jeg høre det som må kunne kategoriseres som 1979s  versjon av She Loves You, discorocklåta I Was Made for Lovin’ You.


Den låta traff meg voldsomt. Bandet bak den også. Fire sminkede langhårete menn, som vi ble fortalt også fremførte låtene med et voldsomt sceneshow. Ingen viste hvordan de så ut uten masker. De gjorde visst også utrolige ting på scenen: Skyting av raketter ut av gitaren, spytting av blod, knusing av gitar, fyrverkeri osv.


Fanklubben het Kiss Army, og vi spontanorganiserte vår legion. Kiss hadde altså fengende sanger og Kiss hadde dramaturgi. Fire ulike personligheter som gjorde at alle jeg kjente kunne diskutere seg imellom om det var Gene, Paul, Ace eller Peter man likte best. I de mange Kiss-bandene som dukket opp rundt omkring var dette også det sentrale. Hvem identifiserte man seg med? For meg var det sologitaristen Ace Frehley som ble helten. Ace hadde George Harrisson-rollen i Kiss. Begge sologitarister, begge synger noen få sanger, begge virker litt sjenerte, og begge hadde mange sanger på platene helt mot slutten av bandets eksistens.


I likhet med George Harrison ønsket også Ace Frehley å gå solo for å realisere seg som artist. Men i motsetning til George ble det ikke så mye ut av Ace’s solokarriere.

 

Født i tyrens tegn

Bursdag: 1 mai

Skole: Handelshøyskolen BI

Hovedfag: Markedsføring, kommunikasjonsstrategi

Favorittfarge: Blå

Favorittbok: Atlas Shrugged

Favorittfilm: The Wire

Favorittmat: Japansk

Favorittsitat:

Det du er, vær fullt og helt, ikke stykkevis og delt.


Fotoalbum fra Liverpool



Sam Leach

Mars 2011


Magical Mystery Tour

Mars 2011


På Cavern og andre steder

Mars 2011


Kiss og

The Beatles-modellering
















Kiss og

The Beatles-modellering
















Kiss og

The Beatles-modellering

 

Do You Want to Know a Secret?

Bak denne døren har det foregått mye hemmelig i beatleshistorien. I følge vår turguide leder døren inn til Brian Epsteins hemmelige leilighet som han måtte ty til for å utøve sine seksuelle aktiviteter, eller for å ligge i skjul og la blåmerkene forsvinne etter et mislykket sjekkeforsøk i Liverpools havner.


Leiligheten fikk Cynthia og John låne som nygifte i august 1962, og John uttalte i et intervju i 1980 at alt dette hemmelige var inspirasjonen for låta Do You Want to Know a Secret, som forøvrig ble sunget av George. Som kjent ønsket ikke Epstein at ekteskapet skulle være kjent. Lange avsnitt er visst skrevet om dette var av hensyn til beatlemania eller egne ambisjoner?

En oppvekst med The Beatles’ på steroider